خانه / مقالات و پیش نمایش ها / نقد بازی زیبا Papo & Yo

نقد بازی زیبا Papo & Yo

نام بازی: Papo & Yo

سازنده: minority

ناشر: minority

سبک: Puzzle |  Adventure

پلتفرم: PC , PS3

تاریخ انتشار: August 14 , 2012 Ps3 Version

April 18 , 2013 Pc Version

ایده ی قالب بر داستان در مورد اعتیاد و الکل است که در حال حاضر دردی خانمان سوز بر جامعه ی غرب و شاید کشور خودمان باشد. بازی در مورد الکل و اعتیاد به آن است ولی به همین سادگی ها بازیباز را با این مقوله آشنا نمی کند و تا انتهای بازی ذره ذره بازیباز آن را درک خواهد کرد. داستان اصلی بازی در مورد پسر بچه ای برزیلی به نام Quico می باشد که توسط پدرش مورد آزار و اذیت قرار می گیرد و همین امر باعث می شود که Quico برای فرار به درون دنیای خیالی پناه ببرد. دنیای خیالی Quico یکی از زیباترین و در عین حال بهترین دنیای شبیه سازی شده است که در ادامه در موردش توضیحاتی می دهیم  ولی الان به داستان بازی می پردازیم. Quico قبل از ورود به دنیای جدید، در واقعیت صاحب یک عروسک به نام Lula ( لولا ) بود که بعد از وارد شدن به این دنیا علاوه بر دیدار با شخصیتی ( دختر بچه ای ) به نام Alejandra، با نمونه ی زنده شده ی لولا به عنوان یک دوست و کمک یار هم دیدار می کند. در ادامه ی راه علاوه بر این دو شخصیت یک هیولا ( Monster ) هم به بازی اضافه می شود که تقریبا می توان گفت بار اصلی داستان بر دوش Quico و همین هیولا است.

بازی همانطور که اشاره های به آن شد حول شخصیتی به نام Quico  به همراه عروسکش لولا و یک دختر بچه و یک هیولا در دنیایی که استعاره ای از بخشی از جامعه ی امروزی است می گذرد. Quico در بازی کم کم با شخصیت ها رو به رو می شود وهیولا اولین و آخرین آن ها می باشد. اولین را تا پایان بازی، بازیباز درک می کند ولی منظور از آخرین، یعنی بعد از لولا و Alejandra بازیباز در دنیای خیالی با هیولا رو به رو می شود. در این هنگام لولا و Alejandra طی صحبت هایی با بازیباز از قابل اعتماد نبودن هیولا حرف می زنند و اینکه باید وی را رها کرد اما Quico بر این عقیده است که هیولا مطیع و بی آزار است و اینطور بازی به همراهی یک هیولا تا آخر، داستان را رقم می زند. البته در ادامه هیولا بر اثر خوردن قورباغه ( باور کنید همین قورباغه هم در بازی استعاره است و در پایان زیبای بازی همه چیز مشخص می شود ) مشکلاتی از جمله آسیب به لولا وارد می کند که باعث می شود مسیر و خط داستانی، احساسات را هم وارد بازی کند …

papoyo01

papoyo02

To My Mother , Brother And My Sister With Whom I Survived The Monster In My Father …

تقدیم به مادر، برادر و خواهرم که با آنها من از دست هیولای درون پدرم جان سالم به در بردم …

papoyo03

پیش تر در مورد محیط بازی هم صحبت هایی کردیم و گفتیم یکی از بهترین شبیه سازی ها می باشد که در ادامه در مورد این مورد کمی صحبت می کنیم . محیط بازی در ابتدا کمی بی معنی و شاید بی منطق باشد و فقط طراحی ای از خانه های انبوه روی هم تجلی کند ، ولی تمامی این ها نمایانگر فرهنگ برزیل می باشد . در بازی به جای ساخت یک محیط خیالی برای دنیای خیالی Quico ، سازندگان از بخش هایی از فرهنگ کشورشان برای طراحی محیط بازی استفاده کرده اند که واقعا این امر جای تقدیر دارد . چیزی که امروزه غرب به عنوان فرهنگ در بازی های خود به خورد ما می دهد شاید بیش از اندازه اغراق و بزرگ نمایی باشد و یا چیزی که امروزه ما در بازی های ایرانی نمی بینم شاید همین نمایانگری فرهنگ ایرانی باشد ولی در Papo & Yo از نقاشی های روی دیوار تا نوع و ساختار خانه ها، طراحی محیط و … همه تجلی فرهنگ برزیلی می باشد که  به سادگی و البته زیبایی در بازی پیاده شده است.

البته فقط طراحی بازی نبود که به این فرهنگ اشاره داشت بلکه موسیقی و صداگذاری هم در بازی با سازهای اکثرا محلی نواخته می شد. صداگذاری شخصیت ها و اجزای مختلف در بازی، با وجود کم بودن تعداد دیالوگ ها، خوش صدا و دوست داشتنی می باشد. صدای دو بچه ی موجود در بازی به بهترین شکل ادا می شود و در کنار صدای شخصیت ها بازیباز همیشه در محیطی قدم می گذارد که علاوه بر موسیقی های محلی و شنیدنی با جزییات خوبی از صداگذاری رو به رو می شود. موسیقی بازی هم در نوع خود جالب توجه می باشد، استفاده از سازهای محلی و اوج و فرود های موسیقی در جاهای لازم، دقیق می باشد و هنگام تنش و اظطراب به بازیباز کمک می کند.

قبل از پرداختن به بخش صدا و موسیقی صحبت هایی از طراحی محیط و فرهنگ و … کردیم؛ پس بهتر است این نکته را هم اشاره کنم که طرحی محیط و به طور کل، بازی، همانند اکثر بازی های مستقل و قابل توجه از موتور Unreal Engine 3 استفاده می کند که با وجود اندک ضعف های گرافیکی ولی مورد خاصی باعث آزار بازیباز نمی شود. مطمئنا در بررسی این بخش از یک تیم بازیسازی مستقل و البته تیمی که اولین تجربه اش می باشد انتظارات کمی پایین می آید و به طور قطع می توان گفت در کنار دیگر آثار مستقل، بازی یک سروگردن بالاتر می باشد و همین امر باعث شده که مشکلات موجود زیاد به چشم نیایند. البته ممکن است گاهی افکت های مختلف بازی مثل آتش زننده باشد ولی می توان به آن بخش هم نگاه نکرد و نه اینکه گذشت، بلکه بازیباز به آتش نگاه نکند! به طور کلی گرافیک فنی بازی از یک تیم مستقل و تازه کار در سطح قابل قبول و شاید به مراتب بالاتر از آن باشد و همچنین بخش هنری هم به لطف فضا سازی خوب و نشان دادن جزیی از فرهنگ برزیل در نوع خودش خوب می باشد.

papoyo04

پازل های بازی توسط شخصیت اصلی، لولا و هیولا انجام می شود. شما برای حل معماها نیاز دارید به سوئیچ هایی در بازی برسید که یا یک در را برای شما باز می کند یا محیط را به گونه ای تغییر می دهد که راه برای شما هموار شود. به طور کلی در دنیای تخیلی Quico همه چیز قابل تغییر است و ممکن است یک خانه پرواز کن یا پا در بیاورد و از این دسته مثال ها که هر کدام در حل یک پازل های مختلف به شما نشان داده می شوند. ابتدای بازی شما به صورت انفرادی معماها را حل می کنید و سپس لولا و هیولا هم برای کمک به شما اضافه می شوند. لولا علاوه بر معلق نگه داشتن شما در هوا به نوعی به بعضی از سوئیچ ها که در مکان های غیر قابل دسترس قرار دارند، دسترسی پیدا می کند. هیولا هم بیشتر به عنوان وسیله ای برای پرش به قسمت های بلند تر استفاده می شود، همچنین در بعضی از پازل ها هیولا باید در مکانی خاص قرار بگیرد که بازیباز این کار را با میوه های خاص انجام می دهد. در بخش گیم پلی موارد دیگری هم وجود دارد که بازیباز با پیشروی در بازی با آن ها رو به رو می شود ولی هیچ کدام از این موارد در بازی چالش خاصی را ایجاد نمی کند و در عین متنوع بودن، بازی اصلا سخت نیست.

papoyo05

در نهایت سخن خاصی برای بازگو کردن ندارم و فقط امیدوارم کسانی باشند که این بازی را تجربه کنند و همچنین بازیسازانی باشند که سرمشق خود را به جای عناوین بزرگ مثل Call Of Duty به عنوانی زیبا و خوش رنگ و لعاب همچون Papo & Yo تغییر دهند تا شاید علاوه بر تجربه ی یک عنوان درخور توجه با یک عنوان ایرانیزه هم طرف باشیم.

درباره سامان

امروزه در کنار بازی‌هایی که حرکت و فعالیت بدنی از ویژگی‌های جدا نشدنی آن است شاهد استفاده روز افزون کودکان از بازی‌های رایانه‌ای نیز هستیم. رایانه هم نشین محبوب کودکان شده است و بازی‌های رایانه‌ای با جذابیت‌های یگانه و ناب و همینطور تناسب‌هایی که با سبک زندگی مدرن دارد خیل عظیمی از کودکان را شیفته خود ساخته است. متأسفانه استفاده نادرست و بیش از اندازه از این بازی‌ها و غفلت از بازی به معنای اصیل کلمه خطراتی را با خود به همراه دارد ، موفق باشید

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

پانزده − هشت =