خانه / مقالات و پیش نمایش ها / پیش نمایش “بازی ماوراء: دو روح” خودکشی ممنوع

پیش نمایش “بازی ماوراء: دو روح” خودکشی ممنوع

نام: Beyond Two Souls

سازنده: Quantic Dream

ناشر: SCEA

سبک: Adventure|Third Person

پلتفرم: Play Station 3

تاریخ انتشار: ۲۰۱۳

FOR-FARHAD-DASH-xOXO

«ماوراء: دو روح» نام بازی جدید دیوید کیج و استودیوی Quantic Dream است،که در E3 2012 رسما رونمایی شد و از همان لحظه ی اول و با نخستین نمایش بسیاری از گیمرها مجذوب این بازی شدند.عنوانی که با توجه به تریلرهای چند ده دقیقه ای که از آن منتشر شده نشان داده شباهت زیادی به بازی گذشته ی این استودیو یعنی باران سنگین دارد. Heavy Rain بازیی بود که توانست با یک سبک جدید ماندگار شود و بازیبازان بسیاری را به سمت خودش بکشاند.عنوانی که با تکیه بر داستان و انتخاب ها و احساسات و گیم پلی خاص خود پیوند بین سینما و بازی را نزدیک تر کرد(البته نباید غافل شویم که مخالفانی هم داشت).در باران سنگین انتخاب ها بسیار تاثیر گذار بود و بازی پایان های متفاوتی داشت و گیم پلی آن را فقط اشاره و کلیک و صحنه های دکمه زنی تشکیل میداد،چیزی که ما البته به شکل پیشرفته تر و گسترده تر در ماوراء هم میبینیم.اینطور که مشخص شده این بازی طولانی تر از heavy rain است و شما چیزی در حدود ۱۰ساعت زمان برای تمام کردن بازی نیاز دارید.در یک مصاحبه نسبتا طولانی دیوید در سوال به اینکه چه چیزی باعث شد به فکر ساخت این بازی افتادید،گفت:

تولد فرزندم باعث شد من به فکر ساخت بازی باران سنگین افتادم و مرگ یکی از نزدیکانم زمینه ساز ساخت این بازی شد.

FOR

همانطور که می دانید داستان beyond two souls درباره ی شخصی است به نام جودی هولمز (Judy Holmes) که از همان کودکی با یک موجود ماوراءالطبیعه در ارتباط است.پدر و مادر او بعد از اینکه می فهمند او چه قدرتهایی دارد فکر میکنند که او هیولاست و رهایش میکنند،هرچند که جودی حتی در کنار پدر و مادرش هم هرگز زندگی خوب و خوشی نداشت.در بازی ماوراء شما هم کنترل جودی را برعهده دارید و هم کنترل روحی را که همیشه همراه اوست،در واقع هروقت که جودی با یک مشکلی مواجه و یا گرفتار می شود شما به وسیله ی آن روح می توانید به او کمک کنید که جلوتر به این مسئله خواهیم پرداخت.بازی beyond(با توجه به تریلرهای منتشر شده)تا به الان در روایت داستان و شخصیت پردازی بسیار موفق بوده است.آنقدر سکانس های احساسی در بازی قوی کار شده که شما خیلی زود به جودی وابسته می شوید و با او ارتباط برقرار می کنید.صداگذاری در بازی فوق العادست،از همین الان میتوان گفت آلن پیج (Ellen Paige) در کار خود موفق بوده!کافیست صحنه ای که جودی با چشمانی نیمه گریان به کنار باجه ی تلفن می رود و حرف میزند را ببینید،در آن لحظه صدای جودی بسیار لرزان و با ترس همراه است که با کوچکترین تلنگری ممکن است بغضش بترکد.با دیدن ویدئوها کاملا متوجه می شوید که بازی با وسواس زیادی ساخته شده و سازنده گان فکر تک تک لحظه ها را کرده اند،مثلا هنگامی که جودی در حال حرف زدن است همچنان بدنش میلرزد و یا حتی اشکی که از چشمان او جاری می شود واضح است که از لحاظ نورپردازی روی آن کار شده است.گرافیک بازی آنچنان بالاست که به جرات می توان گفت که هنوز در این نسل بر روی کنسولهای شخصی چنین کیفیتی را مشاهده نکردیم.

FOR2

انیمیشن صورت بسیار طبیعی و پویاست،و مثلا در هنگام شمردن پول ها و یا زدن شماره های تلفن دیگر شاهد اشیاء خشک و بدون حرکت نیستیم،بلکه همه چیز مانند حالت طبیعی تکان میخورد و زنده است.افکت آب و آتش و  خون هم در بالاترین سطح قرار دارد،برای مثال هنگام باریدن برف اجسام به آرامی سفید می شوند و هنگام بارش باران قطره های آب با ظرافت خاصی به لباس ها و زمین برخورد میکنند و یا زمان وزیدن باد وقتی در خلاف جهت آن حرکت میکنید به زیبایی لباسها و موهای جودی تکان میخورد و این عوامل باعث می شود اون حسی که مدنظر سازنده هست به بازیباز منتقل شود.تخریب پذیری هم تماشاییست،کافیست صحنه منفجر شدن پمپ بنزین و به هوا بلند شدن اتومبیلها را به یاد بیارید.تمامی وسائل و ساختمان ها از جزئیات بسیار بالایی برخوردار هستند،تنها نقطه ضعفی که شاید در این بخش بتوان به بازی گرفت این است که نمای دور خوب کار نشده و بی کیفیت است که البته تا زمان عرضه ی بازی مطمئنا این مشکل هم برطرف خواهد شد.راجبه خوب بودن این قسمت ذکر همین نکته که این بازی بسیاری از طراحی های خود را با بهره گیری از سخت افزار پلی استیشن۴ گرفته است کفایت میکند.بخش اکشن بازی هم واقعا درخور نام این بازیست.در صحنه ای که جودی با تعدادی از افراد ولگرد و خیابونی درگیر شد مشخص شد که این بازی از این منظر هم ضعفی ندارد.همانطور که در ابتدا اشاره کردم شما در بازی دونفر را تحت کنترل خود دارید: جودی و روح.

FOR3

در بازی هر زمان که جودی گرفتار شد شما به وسیله ی این روح می توانید مشکل او را حل کنید و وی را از مخمصه نجات دهید.مثلا (با توجه به اطلاعاتی که تا الان انتشار یافته و دیده شده) جودی بعد از صحبت کردن در باجه ی تلفن بدلیل خستگی و درد و رنج زیاد از حال میرود،در اینجا شما به یکباره در نقش روح سطل زباله ای را می اندازید و انداختن آن باعث می شود شخصی جودی را در کنار خیابان ببیند و به کمکش بیاید و یا بعد از زدن گیتار و کمی پول درآوردن رفیقتان می رود که برای رفع گرسنگی غذایی بخرد اما در آن سمت خیابان با ۵الی۶ نفر درگیر می شود،در این لحظه جودی به کمک روح(شما) احتیاج دارد تا بتواند از پس آنها برآید و یا برای نجات دادن دوستانتان از میان آتش و در خیلی از شرایط مشابه دیگر شما باید به وسیله ی روح به او کمک کنید.کلیت داستان ماوراء ۱۵سال از زندگی جودی هولمز را تشکیل می دهد و همین میتواند مزید بر علت شود تا ما بتوانیم با شخصیت بازی ارتباط بیشتری برقرار کنیم.صحنه های سینمایی بازی واقعا جالب و هیجان انگیز است.کیج اینبار در بازی خود همانند بازی لس آنجلس نوآر که بازخوردهای بسیار مثبتی هم داشت از فناوری موشن کپچر (motion capture) در ماوراء استفاده کرده و برای اینکار به سراغ بازیگران مطرح هالیوود مانند آلن پیج و ویلیام دافو (Willem Dafoe=»بازیگر مطرح سینما و سری فیلمهای مرد عنکبوتی) رفته است.اتمسفر بازی ابتدا تصور میشد همانند بازی باران شدید که در همه حالت هوا بارانی و محیط تیره و تار بود باشد اما به تازگی متوجه شدیم علاوه بر مناطق سرد و تاریک محیطهای گرم و روشن هم وجود دارد.شما در بازی لحظاتی را تجربه خواهید کرد که در کمتر بازیی انجام داده اید و به عنوان نمونه میتوان به کمک کردن در بدنیا آوردن نوزاد نام برد.در رابطه با موسیقی بازی تا به الان در این زمینه همه چیز خوب بوده است و بنظر خودم نورمن کوربیل (normand corbeil) بخصوص در سکانسهای حساس فوق العاده ظاهر شده است.

FOR4

به هر ترتیب بازی Beyond: Two Souls یکی از موردانتظارترین بازیهای سال ۲۰۱۳ است که تا انتشارش چندماه دیگر باقی مانده و طرفداران پروپاقرص بازی منتظر هستند که ببینن استاد چه کرده است(هرچند خیلی ها به گیم پلی بازی خرده می گیرند و می گویند بازی اصلا گیم پلی ندارد و بازی بدون گیم پلی بازی نیست).خود کیج هم بارها بیان کرده که این بازی برایش از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود و  برخلاف بازیهای قبلی روی این بازی حساب ویژه ای بازی کرده است.اخیرا هم اگر در جریان باشید باخبر هستید که این بازی در جشنواره ی فیلم Tribeca حضور پیدا کرد تا گمانه زنی ها راجبه آن بیشتر شود.در آخر باید گفت با توجه به نمرات فوق العاده ی بازی اخیر ناتی داگ و همینطور داستان پردازی آن بازی که تحسین خیلی از منتقدها را برافراشته کرد،کار را کمی برای  Quantic Dream سخت کرده است.اما آیا آنها که خودشان ابداع کننده این سبک بودن میتوانند آن را به اوج برسانند؟آیا کیج به هدف خود که همان پیوند میان فیلم و گیم است خواهد رسید؟شما چطور فکر می کنید!…

درباره سامان

امروزه در کنار بازی‌هایی که حرکت و فعالیت بدنی از ویژگی‌های جدا نشدنی آن است شاهد استفاده روز افزون کودکان از بازی‌های رایانه‌ای نیز هستیم. رایانه هم نشین محبوب کودکان شده است و بازی‌های رایانه‌ای با جذابیت‌های یگانه و ناب و همینطور تناسب‌هایی که با سبک زندگی مدرن دارد خیل عظیمی از کودکان را شیفته خود ساخته است. متأسفانه استفاده نادرست و بیش از اندازه از این بازی‌ها و غفلت از بازی به معنای اصیل کلمه خطراتی را با خود به همراه دارد ، موفق باشید

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

پنج × 4 =